Frågor och svar

Vad kan jag göra med mitt Chalmerskonto (CID)?

Du kan logga in på en rad olika tjänster, tex. Chalmers datorer, Wi-Fi, Bibliotekets digitala resurser, Microsoft 365, med flera IT-tjänster.

Hur får jag mitt passerkort?

Du får ditt passerkort via serviceavdelningen på Chalmers.

Om du studerar vid ett program på Chalmers så använder du ditt kårtkort från Studentkåren (Mecenatkort) som inpasseringskort.

Vad kan jag göra med mitt passerkort?

Beroende på din roll på Chalmers så får du access till de byggnader som är relevanta för dig.

Som student har du access till ytterdörrar till flera byggnader på Chalmers olika campus under kvällar och helger.

Undervisningslokaler är normalt öppna på vardagar.

Kan jag använda passerkort/Kårkort som bibliotekskort?

Nej, du kan inte använda passerkortet som bibliotekskort.

Du behöver inget bibliotekskort för att komma åt digital information på Chalmers bibliotek, det räcker med att logga in med ditt Chalmerskonto (CID). Första gången du lånar fysiskt material, till exempel böcker, så får du ett bibliotekskort. Du behöver inte ansöka i förväg. Mer information: https://www.lib.chalmers.se

Vad är Ladok?

Ladok är ett nationellt studiedokumentationssystem. I systemet finns bl. a. information om namn, adress, personnummer, behörighetsuppgifter, resultat, examina och antagning till program och kurser om de studerande. Här görs även tentamensanmälan.

Kan jag ändra mitt namn?

Om du är anställd, så kontakta personalavdelningen.

Om du är student så läs på Chalmerswebben https://www.chalmers.se/utbildning/dina-studier/planera-och-genomfora-studier/andra-dina-kontaktuppgifter/

Jag gillar inte namnet på mitt Chalmerskonto (CID), kan jag ändra det?

Nej, du kan inte själv byta namn på ditt Chalmerskonto (CID).

I enstaka fall kan IT ändra namnet på ditt Chalmerskonto, om du upplever ditt kontonamn som stötande eller kränkande. För att lämna in en ansökan om ett eventuellt byte, kontakta IT-support. https://www.chalmers.se/utbildning/studentstod/it-support/

Vad gör jag om jag har tekniska problem med den här webbportalen?

Om du har tekniska problem med den här hemsidan, till exempel om du får upp felmeddelanden eller inte kan komma vidare:

  • Försök att surfa anonymt (incognito) om se om det hjälper.
  • Försök att rensa cookies och cache i din webbläsare.

Annars, kontakta Chalmers IT-support: https://www.chalmers.se/utbildning/studentstod/it-support/